robenlinda.reismee.nl

Laatste stukje Australië en een paar dagen Singapore

Vrijdag 6 oktober

Vandaag de laatste “laatste volle vakantiedag” in Australië. Omdat het weer minder is geworden besloten we een dagje rond te toeren met de auto. Omdat we aan het begin van de rondreis van Sydney naar de Great Ocean Road de rit in moesten korten in verband met het scoren van medicijnen, scoren van toiletartikelen, kleding en dergelijke hadden we van die rit een aantal plekken noodgedwongen overgeslagen. Dus vandaag op naar Wollongong (waar vorig jaar het WK fietsen werd gehouden). De eerste stop was bovenop de berg Mount Keira waarvandaan we Wollongong en de baai mooi konden overzien. Daarna door naar Wollongong zelf. Daar eerst boodschappen gedaan voor de picknick die we aan het strand zouden gaan doen. Ik zei, het weer was minder geworden, het waaide circa windkracht 6. Dus picknicken op het strand is het niet geworden. Wel hadden ze bij de parkeerplaats aan het strand een prachtige picknick gemaakt waarin we heerlijk beschut tegen de wind hebben gegeten. Met uitzicht over het strand en zee. Vandaaruit langs de kust terug gereden en bij diverse uitkijkpunten foto’s gemaakt en koffie gedronken. Hoogtepunt terug was een aangelegde brug boven zee wat een mooie foto waard was.

Op tijd terug gegaan naar ons appartement om de boel in te pakken want morgen verkassen we naar ons laatste slaapplaats, het CKS Sydney Airport Hotel op 2 km van het vliegveld. ’s Avonds nog een rondje gewandeld en op tijd gaan slapen.

Zaterdag 7 oktober

Vanochtend op tijd opgestaan en uit ontbijten gegaan. Al onze spullen stonden al gereed om in de auto gezet te worden want we moesten om 10 uur strak uit het appartement. Na een uitstekend ontbijt nogmaals door Newtown gewandeld en toen de boel in de auto gepakt om te verhuizen naar ons hotel. Om 10 uur precies (we blijven Hollanders) zij n we weg gereden, het plan was onze koffers in opslag te geven, de auto weg te brengen en dan voor de laatste foto’s naar het centrum van Sydney te gaan. Bij het hotel aangekomen zei de lieftallige receptioniste dat ze in computer ging kijken of er al een kamer gereed zou zijn. En jawel hoor, de kamer was gereed en ze begon ons in te checken. We zeiden terloops dat we in dit hotel ruim 7 weken geleden onze vakantie waren begonnen en de vakantie nu gaan afsluiten zodat de cirkel weer rond zou zijn. De receptioniste keek op en zocht schijnbaar in de computer of dat klopte. Glunderend zei ze dat dat klopte en we kregen gratis een kamerupgrade aangeboden. Dus om 10.30 uur zaten we op onze superior room koffie en thee te drinken. Na de koffie hebben we de auto naar het verhuurbedrijf teruggebracht en om 11.30 uur zaten we in de trein naar Sydney. In Sydney hebben we nogmaals het Opera House en de Bay Bridge bezocht, wat extra foto’s geschoten, omdat het nu zonniger was dan de vorige keer. Daarna hebben we geluncht in het café waar Irene het eerste jaar heeft gewerkt toen ze naar Australië was vertrokken. Toen langzaam afgezakt naar China Town en daar op de trein naar het hotel gestapt. ’s Avonds op tijd gaan slapen, de wekker op 8 uur omdat we morgen om 13.30 uur vertrekken naar Singapore.

Zondag 8 oktober

Vanochtend lekker uitgeslapen tot 8 uur, gedoucht en ontbeten in het restaurant. Om 10.15 uur stond de luchthavenshuttle gereed om ons op te halen. Na nog wat anderen opgepikt te hebben, kwamen we op tijd aan op het vliegveld om in te checken. Ik ben maar gelijk inde aanval gegaan voor onze 3e koffer. De eerste de beste medewerker van Scoot Air heb ik uitgelegd wat ons was overkomen en hoe we de 3e koffer hebben moeten aanschaffen. De aardige mevrouw zei dat ze zouden kijken of ze iets konden regelen. Bij de incheckbalie wederom uitgelegd over de 3e koffer maar deze mevrouw was in 1e instantie minder behulpzaam. Ze zei dat we U$ 40,00 moesten betalen voor elke kilo die we meer mee hadden als 50 kg. Na het wegen bleken we 68 kg bagage te hebben, dus 18 x U$ 40,- = U$ 720,-. Wel gaf ze de tip om zoveel als mogelijk in onze cabine trolleys te doen, daar hadden we nog ruimte voor 5 kg na het wegen. Zo gezegd zo gedaan, ter plaatste de koffers open en op de band afgewogen wat er in de handbagage mee kon. Uiteindelijk hielden we 9 kg over in onze koffer waardoor onze handbagage weer te zwaar was. Wij terug naar de incheckbalie naar de dame die ons aan het inchecken was en die keek een stuk aardiger. Tijdens het wegen gaf ze ons een dikke knipoog en zei heel plechtig, zodanig dat iedereen in de buurt het kon horen, dat alles goed was. Niks bijbetalen dus, maar wel een heel hilarisch verhaal. Vandaar door naar de security en door naar het vliegtuig. Met een half uur vertraging zijn we vertrokken naar Singapore. De vlucht van bijna 8 uur verliep voorspoedig en om 7 uur in de avond kwamen we in Singapore aan (het is hier 3 uur vroeger als Australië). Na de douane richting de bagageband gelopen en zowaar, alles was meegekomen. Onze 3 koffers op het vliegveld herpakt, alles wat we hadden verplaatst in Sydney weer terug gepropt.

Omdat we alleen onze handbagage meenemen naar het hotel hebben we de 3 koffers afgegeven bij het bagage-opslagdepot. Inmiddels was het 20.30 uur en we waren het zat, te moe om met de metro naar ons hotel te gaan. Dus heerlijk een taxi genomen en binnen een half uur zaten we op onze hotelkamer. Nou ja, kamer, kamertje dus. In Singapore is ruimte duur, zo ook de hotels. Maar zo’n kleine kamer hebben wij nog nooit meegemaakt. 2 éénpersoonsbedden in de kamer, aan het voeteneind 35 cm over tussen de muur. Aan de zijkant van bed één een halve meter ruimte tussen het bureautje waar de koelkast onder staat en waterkoker bovenop. Tussen beide bedden 40 cm ruimte en bed 2 staat stijf tegen de kant. De badkamer was zo mogelijk nog kleiner. In 1e instantie dachten we, waar is de douche nu? Echter bij goed kijken zat die 30 cm naast de toiletpot. Dus als je doucht is de gehele badkamer zeiknat. De bedden voelen wel goed aan, dat is dus een pluspunt!

Na al deze belevenissen hadden we toch nog wel “honger” gekregen en hebben we even iets gegeten in één van de vele eetgelegenheden hier in de buurt. Daarna lekker naar bed gegaan, morgen de stad ontdekken.

Maandag 9 oktober

Na een goede nacht geslapen te hebben werden we rond 7.30 uur wakker, dat viel ons mee gezien het tijdsverschil met Sydney. Na een heerlijke verfrissende douche in onze “badkamer” zijn we de stad ingegaan om een ontbijt te scoren. Ergens bij een metrostation vonden we een cafeetje waar we hebben gegeten. Het eten was redelijk, de koffie ronduit slecht. Vervolgens de ochtend door de stad gezworven, erg leuk om lekker rond te kijken. Er wordt enorm veel verbouwd in Singapore kwamen we tot de conclusie. Overal bouwputten c.q. bouwplaatsen. Rond het middaguur waren we bij Lau Sa Pat, dit is een plaats waar heel Singapore gaat lunchen, staat erom bekend. Na enig zoekwerk een tafeltje gescoord, wie het eerst komt wie het eerst maalt, dat principe dus. Wat we besteld hadden waren we na het betalen al vergeten, maar het was heerlijk. Aan tafel raakten we aan de praat met ene Steve uit Ierland die hier in de vastgoed zaken doet. Een ontzettend aardige man, wiens vrouw een paardenstal bezit met 28 paarden. Hij gaf nog een tip om met de kabelbaan naar Setosa te gaan om daar lekker langs he strand te wandelen. Omdat er niet echt iets in de planning stond hebben we dat die middag gedaan. De kabelbaan was enorm leuk zo boven zee naar het eiland. Op het eiland aangekomen hebben we gepoogd om naar het strand te lopen, het lukte ons echter niet om daar te geraken. Nagenoeg alles daar is privéterrein. Dus toen maar naar het hotel gegaan omdat we in de avond naar Gardens by the Bay wilden gaan. Daar ons in de kamer gelepeld en een uurtje gerust alvorens weer op pad te gaan.

Zoals gezegd, in de avond Gardens of the Bay bezocht. Een prachtig versierde tuin bij de baai. Om 19.45 uur begon er een lichtshow met muziek, een genoegen om naar te kijken. We waren daar niet alleen dus na de show een half uurtje bezig geweest om weer bij de metro te komen. Na de metrorit liepen we terug naar ons hotelletje(tjetje). Onderweg kwamen we een Vietnamees restaurant tegen wat er gezellig uitzag. Daar ook weer iets besteld waarvan we ook de naam weer zijn vergeten, maar de smaak was weer top. Tijdens het eten, wij zaten lekker buiten omdat het nog 25 graden was, waren in het restaurant een aantal klanten Karaoke aan het doen. Telkens als de deur open ging leek het wel of er een varken vermoord werd. Werkelijk geen gehoor. Je maakt wat mee zo hier in Singapore. Na het eten de rest van de vond op ons kamertje(tjetje) doorgebracht en op tijd gaan slapen.

Dinsdag 10 oktober

Na wederom een goede nacht om 8 uur opgestaan. Een bakkie op de kamer gedaan en daarna wederom het gevecht aangegaan met de badkamer. Na enig stuntwerk toch weer ongeschonden fris en fruitig eruit gekomen. Mijn eerste taak voor vandaag was om contact op te nemen met de lokale reisagent van Saudia Air hier op het vliegveld. We hebben tenslotte een 3e koffer in te checken, en dat wat ons betreft zonder kosten! Een ontzettend aardige mevrouw die ik aan de lijn had die na enig aandringen begrip toonde voor onze situatie. Ze gaf aan dat zij geen beslissingsbevoegdheid (mooi scrabblewoord) had, maar dat ik een mailtje aan haar moest sturen en dat zij contact met het hoofdkantoor op zou nemen. Zo gezegd zo gedaan, binnen een half uur een keurig mailtje teruggekregen dat ze de situatie begrepen en dat ze een oplossing gaan proberen te vinden om de 3e koffer in te checken zonder kosten. Morgen dus verder op het vliegveld, wordt vervolgd.

Na dit gesprek zij we wederom de stad ingegaan. Eerst naar Little India, een kleurrijke wijk met allemaal winkeltjes en eetgelegenheden. Echter, door de geuren kregen we niet echt trek in een lunch. Na enig zoekwerk van Linda kwamen we uiteindelijk bij een restaurant uit, waar we van een heerlijke brunch hebben genoten, dit met een heerlijke kop cappuccino. Van daaruit doorgewandeld naar de Arabische wijk. Ook erg kleurrijk, veel prullaria te koop, veel uitnodigingen gehad om in diverse restaurants te komen eten en heel veel Perzische vloerkleden gezien. Genoeg vloerkleden om een wedstrijd met vliegende tapijten te organiseren denk ik. Omdat het erg heet was, de zon scheen volop, besloten we als afsluiting door China Town te wandelen en naar het hotel terug te gaan om bij te komen. Vanavond zijn we nogmaals naar Gardens by the Bay geweest om de lichtshow te bekijken, dit omdat we het beiden erg mooi vonden gisteravond.

Morgen op stap naar huis, onze eerste vlucht is naar Jeddah en die vertrekt om 17 uur lokale tijd hier. Als alles volgens planning verloopt, zijn we dan rond 21.00 uur op Jeddah (het is daar 6 uur vroeger als hier). Daar hebben we op het vliegveld een hotel waar we de nacht doorbrengen. Donderdagochtend om 8.30 uur vertrekt onze laatste vlucht naar ons HOME SWEET HOME, zin in. Daar schrijf ik nog even hoe alles met de 3e koffer is afgelopen.

De reis in getallen

Als we thuis zijn dan hebben we:

Ruim 43.000 km gevlogen (meer als de wereld rond)
Ruim 7.000 km links gereden (op een paar honderd meter na)
Ruim 600 km gewandeld (met Singapore mee)

Groetjes,

Rob

Karin

Ohh wat is het omgevlogen zeg!
Wat een mooie vakantie hebben jullie gehad
3 koffers en een heleboel ervaringen rijker zien we jullie Kees donderdag!
Op naar het broodje pindakaas
Goeie vlucht nog en tot snel

Hans Hoek

Dat ik de naam las van het eiland Sentosa, toen wist ik het weer, deze tip had ik ook aan jullie doorgegeven. Ik kon indertijd in 1980 wel naar het strand en daar kijken naar al die tientallen schepen die daar op de rede voor anker lagen. Blijkbaar is er wel wat veranderd in die jaren daarna!

Ingrid

Ik ben benieuwd hoe het met de 3e koffer is afgelopen maar dat horen we wel! Fijne terugvlucht en geniet straks van de bruine boterham met Kaas ! ?

Anneke

Wat een gezellig leesvoer weer. En die koffergate, het blijft jullie bezig houden van het begin tot het eind. Wat goed dat het gelukt is, op de vlucht naar Singapore, om voor de 3e koffer niets bij te hoeven betalen. Ik hoop dat het ook lukt met de andere 2 vluchten naar huis. Ik denk het zomaar wel, wat dat betreft had je wel een advocaat kunnen zijn, zo volhardend in je zaak verdedigen. Ik moest lachen om de beschrijving van de krappe hotelkamer, wat zullen jullie straks jullie riante appartement weer omarmen. Dat stukje over karaoke, ook zo leuk, "varkens vermoord" ha, ha. Nou ja, zingen kunnen ze dan misschien niet, maar lichtshows verzorgen als de beste. Ik zag een filmpje op fb, echt geweldig!! Nou luitjes nog een paar dagen en dan kunnen jullie Uitgeest en omstreken weer onveilig maken. Goeie vluchten en succes met het sjouwen van de bagage.

Henny

Hilarisch dat heen en weer gewinkel met spullen van de ene in de andere koffer en weer terug! Ik zie t voor me ? Ben benieuwd hoe het afloopt.
Goede reis terug en ik denk dat jullie wel ff bij moeten komen thuis!

Ton

Wat een belevenissen weer en zo heerlijk verwoord alles. Echt top. Onze vliegende Hollanders hebben hun naam eer aangedaan. Foto's schitterend. Op naar de 3e koffer jammie jammie.