robenlinda.reismee.nl

Op weg naar Australië via Singapore

Hallo allemaal,

We hebben ons blog weer opgestart omdat we bijna 2 maanden op pad zijn naar Irene. We gaan niet elke dag bloggen, maar om de paar dagen.

Dinsdag 15 februari om 12.30 uur door buurman Jan naar Schiphol gebracht. We waren keurig op tijd en stonden halverwege de rij om in te checken. Ineens stopte de bagageband ermee … Voorteken? Je zult je afvragen “voorteken”, ja, want we hebben nog veel meer meegemaakt….. dus lees rustig door. Na het inchecken van onze koffers door de security en douane. Dat verliep lekker. In het vliegtuig hadden we een lekker plekkie met zijn tweetjes, helemaal achterin én naast de gebedsruimte, waar ik vele mannen (trouwens ook vrouwen) op de grond heb zien liggen bidden, sommigen helemaal in witte handdoeken gewikkeld. Apart. Gaf ons ook een gevoel van onveiligheid dat bidden, wisten zij meer van dat vliegtuig dan wij?

De tijd (15.55 uur) om te vertrekken kwam naderbij, ging voorbij en bleef doorgaan… Er werd omgeroepen dat we nog wachtten op een paar passagiers van een connecting flight, die uiteindelijk om 16.30 uur binnen kwamen stormen. Dan gaan ze ook nog heibel maken over de zitplaatsen.. ik dacht nog, start de motoren en gáán. Toen werd er omgeroepen, dat we nóg een uur vertraging zouden hebben omdat het tijdslot verlopen was. Balen. Hopelijk halen we de aansluitende vlucht in Jeddah (is in Saoedi Arabië) nog… Uiteindelijk vertrokken we met anderhalf uur vertraging. We hebben een goede vlucht gehad met goede verzorging van de crew en we deden er 6,5 uur over, dit mede dankzij de gebeden. We vlogen met Saoedi Air.

In Jeddah hadden we door het late vertrek maar 25 minuten om over te stappen in plaats van 2 uur!! Linda al in de zenuwen dat we het niet zouden halen, dus even doorgerend… Toen kwamen we in de rij voor de immigratie te staan. Niet goed voor de zenuwen…. Gelukkig liep daar een mannetje die “Singapore” begon te roepen. We staken onze hand op. Toen ging alles in een sneltreinvaart. We mochten onder het lint door (dus niks geen immigratie en onze paspoorten laten zien), rennen (met dat mannetje) naar de security, mochten overal voor, gooiden onze handbagage op de band. Met een ander mannetje rennen via een sluiproute naar de ruimte om te boarden, boardingpass laten zien en snel het vliegtuig in. Binnen 5 minuten nadat we zaten zijn we vetrokken. We hadden het gehaald en kregen een lachbui in het vliegtuig over hoe we in het vliegtuig geraakten, net een slapstickfilm…. Linda zei nog voor de grap, hopelijk hebben de koffers het ook gered….

Na een goede vlucht van 9,5 uur landden we in Singapore. Via de douane (heel rustig daar) naar de bagageband voor onze koffers. Lang verhaal kort: de koffers waren NIET meegekomen vanuit Jeddah! We bleken met nog 3 andere passagiers te zijn met hetzelfde overstapverhaal als ons. Dus bij “lost and found” een formulier ingevuld. Volgens de baliemedewerkster zouden de koffers zo goed als zeker de volgende dag aankomen. Omdat we erg moe waren besloten we met een taxi naar ons hotel te gaan. Na aankomst in het hotel zijn we ergens gaan eten. Rob had iets met bami besteld en Linda met rijst. En ja, in Singapore eten ze niet met mes en vork, maar met stokkies! Rob bakte er niet veel van, maar het is uiteindelijk gelukt. Ik had meer geluk, want ik had iets met rijst en dan krijg je zo’n speciale lepel. Allemaal “elg lekkel hool”.

Om 20.00 uur weer terug in het hotel en om 20.15 uur gingen we bekaf naar bed.

De woensdag zijn we kwijt, omdat we in vliegtuigen zaten.

Donderdagochtend om 7 uur wakker, lekker geslapen allebei. Om 8 uur gingen we met de metro naar Chinatown. We zagen een lekkere broodjeszaak, wat broodjes gepakt en in de rij gaan staan om af te rekenen. Helaas, Cash only!! En dat hadden we dus (nog) niet. Dus de spullen bleven achter. Eerst maar eens een bank/ATM opgezocht en contant geld getrokken. In een andere zaak hebben we lekker ontbeten. Daarna Chinatown in. Erg leuk. Daarna door naar Marina Sands Bay hotel, waar je vanaf boven een prachtig uitzicht hebt op Singapore. We beschrijven dit even kort, want het wordt al een heel lang verhaal. Toen de hitte weer in, de luchtvochtigheid is hier zo hoog, we kunnen wel weer douchen. Het zou ook af en toe regenen (plu’s mee in de tas), maar geen regen gehad. Buiten snikheet, in de gebouwen airco (lekker). We gingen op tijd terug naar ons hotel (op de terugweg naar huis zijn we hier nog 2 volle dagen), waar Rob de luchthaven heeft gebeld of ze al iets wisten over onze koffers. Nee, helemaal niets!! We hebben voor alle zekerheid onze reisverzekering ook maar gebeld. We gaan vanavond op tijd naar het vliegveld en maar weer vragen bij lost and found. We vrezen het ergste…. Rob had namelijk gezien dat er zaterdag pas weer een vliegtuig vanuit Jeddah naar Singapore gaat en dan zijn we op rondreis in Australië. Dus dat waarschijnlijk eerst shoppen in Australië….. Wordt vervolgd. Maken wij wel eens wat mee? Nee, nooit!

Groetjes, Rob en Linda

Anneke Martens

Allereerst, volgens mij hebben jullie beiden belevenissen geschreven in deze blog, maar het maakt niet uit, jullie doen qua beeldende en vermakelijke schrijfstijl niet voor elkaar onder. Maar "Vermakelijk", was de start van deze reis nou niet bepaald. Een flinke vertraging met daarnaast de onrust of jullie op tijd konden inchecken voor de vlucht naar Singapore. Misschien hadden jullie toch ook even in de gebedsruimte op de knietjes moeten gaan, dan had Allah er vast voor gezorgd dat de koffers ook met jullie mee waren gevlogen. Maar het gaat vast allemaal snel goedkomen. Leuke foto's van Singapore. Alvast een goede reis gewenst.

Hans S

Balen van het ongemak Rob en Linda, maar ja tijdens een survival houdt men het soms ook bij één onderbroek; ten uiterste dan maar dagelijks uitwassen ....had maar een hajib aangeschaft.

Linda

Dat van de schrijfstijl heb je goed opgemerkt! Volgende keer zullen we ook tot Allah bidden, want dan gaat alles stukken beter?

Rob

Anneke,

Ik kan niet op m'n knieen met die kunstdingen van me.

Anne Marie Hoek

Nou nou wat een verhaal weer zeg! En het is te hopen dat de koffers nog op tijd komen. Balen hoor. Maar goed alles is te koop toch ? We wachten met spanning op het volgende verhaal ?

Hans Hoek

Ik had in 1980 het zelfde, maar mijn koffer was meegegaan met het KLM toestel waar ik toen was uitgestapt. Deze ging door naar Jakarta. Maar de volgende dag al werd deze keurig per taxi bij mijn hotel afgeleverd?

Errol

So far so good…kan in ‘Down Under’ alleen maar (veel) beter gaan! ?
Hopelijk zijn jullie koffers snel terecht!
Have fun…?‍♂️

Joke

Wat vervelend dat de koffers ergens achter gebleven zijn. Laat dat de pret niet bederven. Het levert samen met de vertraging en de overstap wel allemaal spannende verhalen op.

Ton

Goed begin is het halve werk. Zo maak je nog eens wat mee en het zijn nog maar de eerste dagen. Hier nooit naar de kerk gaan en nu toezichthouder van de gebedsruimte in een vliegtuig. Haha. Hopelijk zijn de koffers snel bij jullie en kunnen jullie echt vakantie gaan vieren. Mooie foto's van een indrukwekkende stad. Veel plezier.