robenlinda.reismee.nl

Melbourne

Maandag t/m woensdag 9 t/m 11 mei 2022

Back in town! De mensen met social media weten waar we de laatste paar dagen zijn geweest: Melbourne!

De vakantie van Irene is weer voorbij en zij moest maandag weer aan de bak. Daar het weer er voor Ashmore en de omgeving er niet goed uitzag, hebben we gekeken waar het wel aardig weer zou worden, in ieder geval droog weer. We kwamen op Melbourne uit, maar 2 ½ uurtjes vliegen. We zouden alleen met handbagage reizen, scheelt weer bagagekosten en wat heb je nou nodig voor 3 daagjes. Maandagochtend om 400 uur ’s nachts / ’s morgens ging de wekker, want we hadden de vlucht van 625 uur. Ik moest wel even slikken dat we eruit moesten, maar gelukkig was dat snel weg, hoor. We zouden vanaf het vliegveld van Goldcoast vliegen met een domestic flight (= binnenlandse vlucht), dat op ongeveer 30 minuten rijden ligt van Ashmore. We waren er keurig op tijd, was natuurlijk hartstikke rustig op de weg. We parkeerden de auto op het parkeerterrein, dat op een kleine 10 minuten lopen lag. Het is een klein vliegveld, dus dat kan makkelijk. Bij Schiphol zou dit onmogelijk zijn. Wat ook opvalt op de vliegvelden van Australië is dat men van mensen kan afscheid nemen bij de gate!! De wegbrengers of ophalers moeten dan wel door de security {?!} en kunnen dus eigenlijk de hele dag op het vliegveld doorbrengen. Apart, hoor. Je hebt ook geen paspoort nodig. Enfin, ons vliegtuig zat maar half vol, dus vele mensen – waaronder wij – wisselden van plaatsen. We vlogen met Jetstar, we vonden wel dat we krappe beenruimte hadden. Bij de koffie- en theedames bestelden we koffie en thee. De koffie was gewoon koud! We gaven deze terug. Rob moest naar het toilet en ondertussen deed de koffiedame er “heet” water bij. Ik proefde even of het goed was voor alle zekerheid, maar het was gewoon pis-lauw. Ik heb het teruggegeven met de woorden dat het onacceptabel was. Ze heeft nieuwe (verse?) uit de pantry gehaald en toen Rob terug kwam had hij een heerlijk bakje héte koffie. De vlucht zou 2 uur duren, dus we zouden op tijd in Melbourne landen, hadden we een heerlijke lange dag voor ons. Na aankomst in Melbourne liepen we naar de Skybus, die ons voor 15 AUD naar centrum Melbourne zou brengen in een half uur. Als je een retourticket nam, kreeg je nog een leuke korting, dus dat hebben we maar gedaan, want dat ticket zou toch 3 maanden geldig zijn. In het centrum aangekomen, is het busstation ondergronds. Apart, maar ik ken dat systeem van New York (is niet helemaal gelijk, maar komt aardig in de buurt). Ons hotel lag 5 minuten lopen vanaf het busstation. We gingen er maar vast heen om te vragen of onze bagage in de luggageroom neergezet kon worden. Wat bleek: de kamer was al klaar. Wat een luxe om om 10 uur ’s morgens in je hotelkamer te zitten met een bakkie koffie en thee. Na de koffie/thee (we hebben die ene tandenborstel maar niet uitgepakt) liepen we naar de tramhalte. We wilden een rondtour met de toeristische, oude tram maken om een indruk van de stad te krijgen. De rit zou een uurtje duren en het was een hop on / hop of systeem en bovenal: gratis! Daar houden wij Hollanders van! Terwijl we daarop wachtten, keken we een beetje rond: het was geen Sydney, waar we meteen een geweldige eerste indruk van hadden. Op een gegeven moment kwamen we na 20 minuten wachten op de tram erachter, dat ons trammetje niet kwam. We vroegen het aan een trambestuurder, die zei dat alle trams in het CBD-district gratis waren, dus het hop on / hop of systeem werkte hier ook wel mee. CBD betekent Central Business District. We gingen naar de haven waar we om 1330 uur een boottour hadden geboekt. We wilden alvast kijken waar de opstapplaats precies was. Daar aangekomen werd ons verteld dat we ook met de tour van 1200 uur mee konden. Dat wilden we wel, maar we wilden dan wel eerst iets te eten scoren (op de boot was namelijk behalve koffie en thee niets te verkrijgen), want de boottocht zou 2 uur duren. We hebben ergens snel heerlijke panini’s gescoord en waren op tijd voor de tour van 1200 uur. Het was een leuke tocht en af en toe brak lekker het zonnetje door. Na de boottocht hadden we nog steeds geen gevoel van is dit het nou? We gingen ergens een trap omhoog en plotsklaps liepen we in het gezellige gedeelte, o.a. Federation Square met allemaal moderne gebouwen en van die ouderwetse strandligstoelen (die je nooit staande kreeg vroeger, ze klapten altijd weer in elkaar!) en dat maakte veel goed. We hebben daar even lekker in het zonnetje gelegen. ’s Avonds gingen we in een Ierse pub eten, dat doen we altijd op vakanties, want daar kun je goed eten. Wij hadden de Shepherds Pie genomen. Hierna hebben we nog even rondgewandeld, het was best fris, daarom hebben we beiden een trui erbij gekocht, want dat was wel nodig. We lagen op tijd in bed, want de moeheid sloeg wel toe na zo’n lange (vroege) dag. De volgende ochtend op tijd wakker. Na een continental breakfast (was wel aardig, je had in ieder geval iets in je buik) gingen we op tijd op pad. Wat was het koud in de ochtend. Op de Queen Victoria Market heb ik nog een goed wintervest erbij gekocht. Daar kreeg ik later toch een beetje spijt van. De zon brak door, het werd later op de ochtend en steeds warmer, liep ik daar met een soort van winterjas. Verder hebben we een paar straten bezocht, waarvan AC/DC Street één van de bekendste is, waar legale graffiti op de muur staat. Er zit troep bij, maar ook mooie afbeeldingen. Toen kwamen we bij een donutshop om een bakkie te doen. Ik ben niet kapot van donuts, maar op een of andere manier heb ik er toch één genomen en wat was ie lekker!! Rob zat ook te smullen. We zijn met de Uber nog naar een paar bekende wijken geweest, o.a. Fitzroy en St Kildare (strand en lunapark waren daar) en besloten vanaf Fitzroy helemaal terug te lopen naar ons hotel (drie kwartier), want het was zulk mooi weer. Hoezo wintervest? Op een gegeven moment zagen we dat toeristische trammetje rijden. We moesten daar toch minstens één keer hebben ingezeten, dus dat deden we ook. Wat was het druk in het kleine trammetje. ’s Avonds zijn we naar een leuke buurt gegaan om ergens te eten en we kwamen bij een Engelse pub terecht, haha, weer een pub. Daar hebben we lekker gegeten; ik had chicken parmi en Rob had beef pie. Na wat rondgewandeld te hebben (het was nog aardig warm, ik liep weer met mijn wintervest, want maandagavond was het koud, maar nu écht niet nodig!). Daarna terug naar het hotel. Woensdagochtend rustig aan gedaan. We zijn nog naar de Staatsbibliotheek geweest. Errug mooi (leek een beetje op die in New York). We hebben ook nog even een koffie/thee met weer een heerlijke donut gehaald bij “onze” donutshop. Daar zou ik wel verslaafd aan kunnen raken (vol met suiker én zoet: heerlijk!). Daarna werd het tijd om met de Skybus weer richting vliegveld te gaan. Op de heenweg maandag was deze bus propvol, nu was ie bijna leeg. Op het vliegveld kregen we tegen boardingtime te horen, dat we minstens een half uur vertraging hadden. Uiteindelijk konden we toch boarden. In het vliegtuig kregen we te horen wat de reden van vertraging was: de captain had Covid, daarom moest er heel snel een andere captain én vliegtuig worden gezocht. De andere (gevonden) captain vertelde ons later dat hij zijn kinderen van school haalde toen hij werd gebeld of ie kon komen vliegen. Ik vond het wel grappig, maar we zijn uiteindelijk met een uur vertraging vertrokken. Maar de captain heeft heel snel gevlogen, want binnen 1 uur en 50 minuten stonden we aan de grond. Bah, wat was het hier in de Gold Coast regenachtig. Het was wel warm. We hebben gauw nog even wat pastaspul gekocht, want we hadden wel trek in een normale maaltijd. Uiteindelijk zaten we om 21.30 uur aan die maaltijd.

Wat vonden we van Melbourne? We hebben beiden regelmatig het gevoel gehad, dat we in New York liepen vanwege die hele hoge gebouwen. Het is een leuke stad, maar op een of andere manier mist het een vibe, dat Sydney juist wel heeft. Maar we zijn blij dat we geweest zijn, want het is wel de moeite waard en als je in Australië bent, moet je die stad zeker bezocht hebben.

Groetjes,

Linda

P.S. De komende dagen ziet het weer er niet goed uit voor Ashmore en omgeving. We gaan het maar afwachten. Vermaken doen we ons wel, hoor. Morgenavond gaan we met Irene uit eten.

Ton

Je kan niet alles meehebben, maar dat vest/trui komt hier in Nederland altijd wel van pas. Ik zie dat helemaal voor me dat met die koffie haha. Jammer van het weer en Melbourne maar er zal nog genoeg moois volgen. Op naar hey volgende hoofdstuk.

Martijn

Wat een mooi avontuur!

Anneke Martens

Je hebt weer goed je best gedaan met schrijven. Was weer erg leuk om te lezen. Jammer van het weer, maar je hebt er geen invloed op, gelukkig vinden jullie altijd wel wat om je te vermaken. Als je dit leest hebben jullie je etentje met Irene er al opzitten. Dat was vast heel gezellig. Nog hele fijne dagen samen!